Liczba (2−3√2)2 jest równa:
A. −14
B. 22
C. −14−12√2
D. 22−12√2
ROZWIĄZANIE:
Po raz kolejny - nic trudnego. Czy to nie napawa Was optymizmem??
...coś w nawiasie, do kwadratu... ano tak! wzór skróconego mnożenia...
Jeśli nawet zapomnisz go na maturze, znajdziesz go w tablicach. A nawet jeśli nie, to można z tego wybrnąć. Pokażę dwa sposoby:
POMYSŁ I, dłuższy, dla osób, które nie mają serca do wzorów skróconego mnożenia:
Mamy obliczyć wartość takiego wyrażenia (2−3√2)2=. Wystarczy nam więc wiedza o tym, że kwadrat danej liczby to pomnożenie "jej samej przez ją samą".
52=5⋅5=25, 122=12⋅12=144
Zazwyczaj trudniej nam podnosić do potęgi pierwiastki. Z kwadratowym jest jednak o tyle fajnie, że:√22=√2⋅√2=√4=2
Pierwiastek kwadratowy, podniesiony do kwadratu daje tę samą liczbę, która była pod daszkiem pierwiastka. Tak jest zawsze, gdy podnosimy pierwiastek do potęgi będącej jego stopniem:)
Wróćmy do wyrażenia: Teraz przypomnijmy sobie mnożenie nawiasów, czyli mnożenie "każde przez każde" =2⋅2+2⋅(−3√2)+(−3√2)⋅2+(−3√2)⋅(−3√2)=
Pamiętajcie, aby wszystko na spokojnie rozpisać! Liczby mnożymy z liczbami, pierwiastki z pierwiastkami i w żadnym razie nie zapominamy o znakach! =4−6√2−6√2+9⋅2=
POMYSŁ II (polecam!):
Po prostu zastosować wzór skróconego mnożenia.(a−b)2=a2−2ab−b2
Nasze a=2, natomiast b=3√2.
(2−3√2)2=22−2⋅2⋅3√2+(3√2)2=
- coś w tym jest... to na pewno nasza poprawna odpowiedź:-)...coś w nawiasie, do kwadratu... ano tak! wzór skróconego mnożenia...
Jeśli nawet zapomnisz go na maturze, znajdziesz go w tablicach. A nawet jeśli nie, to można z tego wybrnąć. Pokażę dwa sposoby:
POMYSŁ I, dłuższy, dla osób, które nie mają serca do wzorów skróconego mnożenia:
Mamy obliczyć wartość takiego wyrażenia (2−3√2)2=. Wystarczy nam więc wiedza o tym, że kwadrat danej liczby to pomnożenie "jej samej przez ją samą".
52=5⋅5=25, 122=12⋅12=144
Zazwyczaj trudniej nam podnosić do potęgi pierwiastki. Z kwadratowym jest jednak o tyle fajnie, że:√22=√2⋅√2=√4=2
√52=√5⋅√5=√25=5
Zauważacie pewną prawidłowość?
Pierwiastek kwadratowy, podniesiony do kwadratu daje tę samą liczbę, która była pod daszkiem pierwiastka. Tak jest zawsze, gdy podnosimy pierwiastek do potęgi będącej jego stopniem:)
Wróćmy do wyrażenia: Teraz przypomnijmy sobie mnożenie nawiasów, czyli mnożenie "każde przez każde" =2⋅2+2⋅(−3√2)+(−3√2)⋅2+(−3√2)⋅(−3√2)=
Celowo nie ustalałam od razu znaków, aby pokazać jak ważne są w ostatecznym rachunku. Tu ludzie bardzo często popełniają "głupie" błędy, a uwierzcie, że odpowiedzi są dobrane często tak, by te błędy wyłapywać.
Pamiętajcie, aby wszystko na spokojnie rozpisać! Liczby mnożymy z liczbami, pierwiastki z pierwiastkami i w żadnym razie nie zapominamy o znakach! =4−6√2−6√2+9⋅2=
Redukujemy to co podobne, czyli pierwiastki osobno, liczby naturalne osobno:=4−12√2+18=22−12√2
Prawidłowa odpowiedź to D. 22−12√2.
POMYSŁ II (polecam!):
Po prostu zastosować wzór skróconego mnożenia.(a−b)2=a2−2ab−b2
Nasze a=2, natomiast b=3√2.
(2−3√2)2=22−2⋅2⋅3√2+(3√2)2=
=4−12√2+9⋅2=4−12√2+18=22−12√2
Znów D. 22−12√2
Prawda, że prościej wzorami skróconego mnożenia? Polecam Wam gorąco stosowanie tych wzorów, ponieważ znacznie ułatwiają liczenie i w sumie po to są. Pamiętajmy o wyborze wzoru z dobrym znakiem (jak minus, to wzór z minusem) - bo gdy już go będziemy stosować, znaki mamy z głowy.
Zadanie domowe:
Liczba (2+3√3)2 jest równa:
A. 31
B. −23
C. 31+12√3
D. −23+12√3
weee dobrze zrobiłam :3 jednak coś tam pamiętam ;p
OdpowiedzUsuńcieszę się razem z Tobą:)
Usuńe no to jest proste :)
OdpowiedzUsuńba:) obiecuję, że będą i trudniejsze rzeczy...
Usuńw zadaniu dom. to odpowiedź: C?
OdpowiedzUsuńświetnie Ci idzie:)
Usuń...może pomyślisz o zdawaniu matmy rozszerzonej? ;)
oj, myślę, że byłoby bardzo ciężko ;> jestem na humanie, więc matmy mam tylko 3 na tydzień i nie robimy takich zadań jak na rozszerzenie ;)
Usuńto w takim razie nic nie stoi na przeszkodzie, by z podstawy mieć wynik między 90 a 100% :D czego Ci życzę z całego serca!
Usuń