Ze zbioru {1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15} wybieramy losowo jedną liczbę. Niech p oznacza prawdopodobieństwo otrzymania liczby podzielnej przez 4. Wówczas:
A. p<15
B. p=15
C. p=14
D. p>14
ROZWIĄZANIE:
W zadaniach z rachunku prawdopodobieństwa nauczyciele uczulają na poprawny zapis. I chociaż jest to zadanie łatwe, to zgodnie z wolą nauczycieli - zapiszemy poprawnie.
Ω to zbiór wszystkich możliwych wyników:
Ω - zdarzenie polegające na wylosowaniu liczby ze zbioru {1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15}
Skoro losujemy jedną liczbę z powyższego zbioru to możliwych wyników jest tyle co liczb w tym zbiorze, czyli 15. Nazywamy to "mocą omegi" i zapisujemy: ¯¯Ω=15.
A - zdarzenie polegające na wylosowaniu liczby podzielnej przez 4.
Które liczby z zakresu 1−15 są podzielne przez 4? Wypiszemy je {4,8,12}
Ω to zbiór wszystkich możliwych wyników:
Ω - zdarzenie polegające na wylosowaniu liczby ze zbioru {1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15}
Skoro losujemy jedną liczbę z powyższego zbioru to możliwych wyników jest tyle co liczb w tym zbiorze, czyli 15. Nazywamy to "mocą omegi" i zapisujemy: ¯¯Ω=15.
Analogicznie wyznaczamy moc zbioru (inaczej liczność) zdarzenia sprzyjającego:
A - zdarzenie polegające na wylosowaniu liczby podzielnej przez 4.
Które liczby z zakresu 1−15 są podzielne przez 4? Wypiszemy je {4,8,12}
Jest ich 3 sztuki, więc¯¯A=3
Teraz pora policzyć prawdopodobieństwo zdarzenia A:P(A)=¯¯A¯¯Ω =315=15
Czyli p, oznaczane jako prawdopodobieństwo otrzymania liczby podzielnej przez 4 wynosi p=15
Odpowiedź B.
Ze zbioru {1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15} wybieramy losowo jedną liczbę. Niech p oznacza prawdopodobieństwo otrzymania liczby podzielnej przez 3. Wówczas:
A. p>12
B. p=12
C. p=13
D. p<13
akurat to przerabiamy w szkole ;)
OdpowiedzUsuńwyszło mi C. ;)
no właśnie pamiętałam, że to było w trzeciej klasie;)
Usuńodpowiedź prawidłowa!
Ja również aktualnie mam to na lekcjach i do teraz nic nie rozumiałam! Już wszystko jasne :)
OdpowiedzUsuń