Wierzchołkiem paraboli będącej wykresem funkcji określonej wzorem $f(x)=x^2-4x+4$ jest punkt o współrzędnych:
A. $(0,2)$
B. $(0,-2)$
C. $(-2,0)$
D. $(2,0)$
ROZWIĄZANIE:
Zadanie bardzo podobne do poprzedniego. Znów będziemy korzystać ze wzoru na współrzędne wierzchołka funkcji kwadratowej:\[x_W=\frac{-b}{2a}.\]Oczywiście wypiszmy współczynniki trójmianu\[f(x)=x^2-4x+4.\]Będą one wynosić:\[a=1,\ \ \ b=-4,\ \ \ c=4.\]Wstawiamy do wzoru:\[x_W=\frac{-(-4)}{2\cdot 1}=\frac{4}{2}=2\]Tylko jedna z naszych odpowiedzi ma współrzędną iksową równą 2 - oczywiście chodzi o odpowiedź $D$.
ODPOWIEDŹ: D.
Jeśli kilka podpowiedzi miałoby współrzędną iksową równą 2 to musielibyśmy policzyć współrzędną igrekową. Można zgodnie ze wzorem z tablic\[y_W=q=\frac{-\Delta}{4a}\] lub po prostu \[y_W=f(x_W)\]Łatwiejszym i szybszym sposobem jest ten drugi - chodzi tylko o policzenie wartości funkcji w znanym nam już punkcie $x_W=2$.\[y_W=f(2)=2^2-4\cdot 2+4=4-8+4=0\]Widzimy, że faktycznie się zgadza. Nasz wierzchołek to: \[W=(2,0)\]
ODPOWIEDŹ: D.
Jeśli kilka podpowiedzi miałoby współrzędną iksową równą 2 to musielibyśmy policzyć współrzędną igrekową. Można zgodnie ze wzorem z tablic\[y_W=q=\frac{-\Delta}{4a}\] lub po prostu \[y_W=f(x_W)\]Łatwiejszym i szybszym sposobem jest ten drugi - chodzi tylko o policzenie wartości funkcji w znanym nam już punkcie $x_W=2$.\[y_W=f(2)=2^2-4\cdot 2+4=4-8+4=0\]Widzimy, że faktycznie się zgadza. Nasz wierzchołek to: \[W=(2,0)\]
Wierzchołkiem paraboli będącej wykresem funkcji określonej wzorem $f(x)=x^2+2x+11$ jest punkt o współrzędnych:
A. $(1,10)$
B. $(-1,10)$
C. $(-10,1)$
D. $(10,-1)$
Jaka jest odpowiedz na zadanie domowe?To ma być ta sama funkcja?
OdpowiedzUsuńo nie:) sporo błędów w tych moich nowych postach:/ za bardzo roztargniona jestem;) już poprawiam!
UsuńTak właśnie myślał ze coś tu nie pasuje.Pomyłki się zdarzają:*
UsuńJustyna:*
B.? :)
OdpowiedzUsuń